Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązują nowe przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz nowy formularz CEIDG-1 wniosku do rejestracji działalności gospodarczej osób fizycznych, w miejsce dotychczasowego formularza EDG-1. Wniosek ten stanowi jednocześnie zgłoszenie do ZUS/KRUS, GUS oraz naczelnika urzędu skarbowego.
Przed wypełnianiem wniosku CEIDG-1 zapoznaj się z jego zawartością oraz instrukcją wypełniania i przygotuj niezbędne dane takie jak PESEL, NIP, adresy i rodzaje planowanej działalności gospodarczej.
Aby wyszukać kody działalności gospodarczej przejdź do Wyszukiwarki kodów PKD 2007.
Instrukcja wypełniania formularza CEIDG-1
Formularz CEIDG-1 wraz z załacznikami
Więcej informacji na stronie www.firma.gov.pl
Z dniem 31 marca 2009 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ewidencji działalności gospodarczej. Od tego dnia osoba fizyczna rozpoczynająca działalność gospodarczą składa w Urzędzie Gminy jeden zintegrowany wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Wzór wniosku został określony w drodze Rozporządzenia przez Radę Ministrów. Złożenie wniosku o wpis oraz zmianę wpisu do ewidencji działalności gospodarczej nie podlega opłacie.
Nowe zasady podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej:
-
Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarcza w dniu złożenia wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Z rozpoczęciem działalności gospodarczej nie trzeba bowiem czekać na rejestrację i otrzymanie zaświadczenia.
-
Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku gdy ustawy uzależniają podejmowanie i wykonywanie działalności gospodarczej od obowiązku uzyskania przez przedsiębiorców koncesji albo zezwolenia.
-
Wniosek w formie papierowej powinien być wypełniony wyraźnie, literami drukowanymi i bez skreśleń, bowiem wniosku z poprawkami nie przyjmą naczelnicy urzędów skarbowych i jednostki terenowe ZUS. W przypadku pomyłki wypełnia się dodatkowy formularz zawierający poprawki.
-
Jeżeli wniosek został przesłany do Urzędu Gminy listem poleconym, podpis wnioskodawcy musi być poświadczony przez notariusza.
-
Jeżeli wniosek składa pełnomocnik przedsiębiorcy, należy do wniosku dołączyć ważne pełnomocnictwo.
-
Zakres danych ewidencyjnych obejmuje:
§ Oznaczenie przedsiębiorcy
§ Numer PESEL
§ Numer NIP
§ Oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy, a jeżeli stale wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania – również wskazanie tego miejsca i adresu zakładu głównego, oddziału lub innego miejsca
§ Określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności PKD 2007
Uwaga! Do końca 2009 r. przedsiębiorca jest zobowiązany podawać rodzaj wykonywanej działalności również wg kodów PKD 2004. Jest to informacja wymagana przez urzędy statystyczne
§ Wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej
§ Numer telefonu kontaktowego i adres poczty elektronicznej
§ Informacje o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej oraz o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej.
Jednocześnie przypomina się przedsiębiorcom o obowiązku przeklasyfikowania przedmiotu wykonywanej działalności według nowej klasyfikacji działalności PKD 2007, która obowiązuje od 1 stycznia ubiegłego roku. Na dostosowanie dotychczasowych wpisów do nowych wymogów przedsiębiorcy maja czas do 31 grudnia 2009 r. Po dokonaniu aktualizacji przedsiębiorcy otrzymają z Urzędu Statystycznego nowe zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym REGON.
Ponadto przedsiębiorca ma obowiązek zgłaszać organowi ewidencyjnemu zmiany stanu faktycznego i prawnego odnosząc się do przedsiębiorcy i wykonywanej przez niego działalności gospodarczej, w zakresie danych zawartych w zgłoszeniu, powstałe po dokonaniu wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, w terminie 14 dni od dnia powstania tych zmian. Przedsiębiorca ma również obowiązek zgłaszania organowi ewidencyjnemu w tym samym terenie informacji o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej.
ZAŁĄCZNIKI :
1. Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej - str.1
2. Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej - str.2
3. Część EDG - MW - Dodatkowe miejsca wykonywania działalności gospodarczej.
4. Część EDG - RB - Informacja o rachunkach bankowych
5. Część EDG - RD - Wykonywana działalność gospodarcza
6. Formularz do dokonywania korekt
7. Instrukcja wypełniania wniosku EDG - 1